De inzet van geautomatiseerde marketingcampagnes neemt werk uit handen

De inzet van geautomatiseerde marketingcampagnes biedt de oplossing om huidig personeel meer marketingtaken te laten uitvoeren. Nu de economie weer wat aantrekt wordt er door het MKB weer geïnvesteerd in communicatie. Om voor de uitvoering van deze taken nieuw personeel aan te trekken blijkt niet eenvoudig. Uit onderzoek van het uitzendbureau Randstad komt naar voren dat werkgevers moeite hebben met het vinden van medewerkers met de juiste kennis en ervaring.

MKB heeft moeite met vinden van geschikt personeel voor communicatie functies
Geautomatiseerde marketingcampagnes zijn de oplossing om ervaren personeel de marketingtaken te laten uitvoeren. De huidige marketingafdeling kan de campagne eenvoudig vanuit een centraal punt aansturen en beheren door de inzet van geautomatiseerde marketing. Op deze manier is er minder noodzaak om nieuw personeel aan te nemen en kan de werkgever een goede overweging maken om de marketingafdeling uit te breiden. Op de arbeidsmarkt is een overschot aan pas afgestudeerden zonder werkervaring. Omdat de inzet van een nieuwe campagne minder tijd in beslag neemt is dit een kans om een starter aan te nemen en deze te begeleiden naar het gewenste niveau. Dit biedt voor het MKB de mogelijkheid om hun marketing naar een hoger plan te tillen en zo de organisatiedoelstelling te realiseren.

Werkzaamheid van geautomatiseerde marketingcampagnes
Geautomatiseerde marketingcampagnes geven een overzicht van de uiteenlopende onderdelen van een campagne. Met dit systeem is het mogelijk om een planning te maken, de campagne aan te sturen en te volgen. De marketingmedewerker gebruikt één tool om het overzicht op de gehele campagne te bewaren en de resultaten te meten. Het is mogelijk om zowel online als offline content te plaatsen en te traceren. De vastgestelde boodschap wordt crossmediaal overgebracht en past men aan op de huisstijl van de organisatie. Ter illustratie is het mogelijk om een combinatie van een persoonlijke website, print, e-mail, sms en social media in te zetten vanuit één geautomatiseerd systeem.

Crossmedia marketingcampagnes
Een doeltreffende marketingcampagne richt zich op meerdere communicatiemiddelen. Offline en online uitingen worden samen ingezet om de marketingdoelstelling te verwezenlijken. Deze crossmedia aanpak blijkt zeer effectief in de praktijk. Door meerdere kanalen tegelijkertijd in te zetten, wordt de doelgroep over de gehele breedte bereikt. Crossmedia campagnes vergen vakkundige kennis van het personeel en nemen tijd in beslag omdat er unieke content via diverse kanalen wordt verspreidt. Het overzicht bewaren bij een crossmedia campagne kan een uitdaging vormen en meetbare resultaten zijn niet eenvoudig verkrijgbaar. Om grip te houden op de gehele campagne en te bepalen of de investering de gewenste resultaten oplevert biedt geautomatiseerde marketing uitkomst.