Op een terrein van een sloopautobedrijf worden sloop auto’s verwerkt tot schroot. Dat is een proces dat enige tijd duurt, maar het is in veel gevallen snel gebeurt. Het begint bij het droogleggen van een auto. Dat gebeurt uiterst zorgvuldig en dit moet ook wel omdat er strenge milieuvoorschriften gelden. Wanneer deze niet in acht worden gekomen riskeert het betreffende bedrijf hoge boetes. Als het droogleggen is gedaan kan men beginnen met het demonteren van de onderdelen.
De onderdelen die worden gedemonteerd worden stuk voor stuk opgeslagen. Veel onderdelen zijn niet direct bruikbaar meer, maar worden desondanks niet afgedankt. Bij niet direct bruikbaar doelen we op het feit dat ze niet snel zullen worden verkocht. Er zijn altijd wel onderdelen die gretig aftrek vinden bij afnemers, maar tegelijkertijd zijn er veel onderdelen die niet zullen worden verkocht. Deze onderdelen worden afgevoerd door het ARN.
Als een autowrak door de sloopauto specialist in de werkplaats is verwerkt, wordt deze naar de laatste eindbestemming gebracht op de sloperij. Meestal heeft het wrak nog achterwielen om zo het wrak goed te kunnen transporteren. Deze worden verwijderd en de voorruiten van het wrak worden nog verwijderd. Ook kijkt men of alle onderdelen zijn gedemonteerd. Daarna worden de onderdelen naar een shredder gebracht. Het wrak wordt daarna nog voor de laatste keer afgemeld bij het RDW. Deze afmelding wordt een online registratie naar shredder genoemd. Dit wordt binnen de sloperijbranche afgekort als een ORAF melding. Wanneer dat is gedaan, is de auto echt gesloopt.