Het koopgedrag beïnvloeden

De meeste verkopers proberen  zoveel mogelijk informatie over het koopgedrag van de klanten te vergaren door middel van  een passanten teller,  herinrichting van de winkel,  een heatmap opmaken en nog zoveel meer.  Maar wat ook een manier is om je verkoop te stimuleren, is het koopgedrag van de klanten beïnvloeden en deze proberen te stimuleren.

Er zijn veel methodes waarmee je het koopgedrag retail kan beïnvloeden. Wij gaan het hebben over de volgende 3 manieren om het gedrag van je klanten te beïnvloeden, namelijk via geur, muziek en kleur.  Als je erover nadenkt is het zo gek nog niet dat  deze 3 manieren het koopgedrag kunnen beïnvloeden want ze spelen  in  op 3 van de 5 zintuigen van de mens.

De eerste methode waar we het over gaan hebben is het gebruik van geur in je winkel. Veel kledingwinkels zoals Zara, Massimo Dutti en het bekendste voorbeeld hiervan is Abercrombie & Fitch maken hier al gebruik van.  Geur heeft invloed op het toenaderingsgedrag en vermijdingsgedrag van je klant. Als je dus vindt dat iets goed ruikt zal je eerder geneigd zijn om iets te kopen, in tegenstelling tot als je iets vindt stinken zal je het niet stel kopen .  Ook heeft geur een invloed op de stemming van de mens.

Na veel onderzoek gedaan te hebben is men erachter gekomen dat muziek ook van belang is van het koopgedrag. Het beïnvloed namelijk  de tijd dat men in de winkel blijft, de snelheid van consumeren en het beïnvloed de mening van de klant over een product of winkel.

Zicht is het belangrijkste element waarmee de consument beïnvloed kan worden.  Kleur  zorgt dat er een emotionele reactie vrijkomt en daardoor veranderd de stemming van de klant ook.  Daarom is het belangrijk dat je voor jou soort product of winkel de juist kleur vindt die jou product of winkel zo aantrekkelijk mogelijk maakt bij de klanten.