Je hebt net een prachtige website gemaakt of laten ontwikkelen. Maar nu komt het belangrijkste onderdeel, de website vindbaar maken. Want wat heb je aan een mooie website als deze toch niet gevonden wordt? Een goed uitziende website is natuurlijk belangrijk, maar het gevonden worden in de zoekmachines is waarschijnlijk nog wel belangrijker. Dit is natuurlijk het uiteindelijke doel van je website. Bezoekers moeten op de website komen en worden voorzien in hun behoefte. Dit kan zijn in het vinden van informatie en/of het doen van een aankoop. Voor het online vindbaar maken van de website in de zoekmachines wordt de term ‘zoekmachinemarketing’ gebruikt. Dit specialisme is op te delen in zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren.
Het aanpassen van de techniek van de website, het optimaliseren van de content en het verbeteren van de linkstrategie. Dit zijn activiteiten die onder zoekmachine optimalisatie vallen. Het gaat hierbij om de website of webpagina’s beter vindbaar te maken in de organische resultaten van de zoekmachines. Je wilt natuurlijk op de eerste pagina op Google woorden op zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Deze activiteiten zijn in principe gratis, maar het is behoorlijk tijdsintensief om deze goed uit te voeren.
Naast de gratis manier om goed gevonden te worden kun je er ook voor kiezen om te betalen voor een goede vindbaarheid. Dit wordt ook wel zoekmachine adverteren genoemd. De belangrijkste activiteit hierbij is adwords adverteren. Je betaalt dan een bepaalde prijs voor een woord. En wanneer iemand via die advertentie op de website terecht kom betaal je een prijs. Met zoekmachine adverteren zijn er over het algemeen drie doelstellingen te onderscheiden. Namelijk zoveel mogelijk vertoningen (bereik), het realiseren van zoveel mogelijk clicks of het realiseren van zoveel mogelijk conversie. Onder conversie kan worden verstaan een informatieaanvraag of een aankoop. Voor elke doelstelling is een aparte strategie vereist.