Assertiviteit bij een slecht nieuws gesprek

Het voeren van een slecht nieuws gesprek heeft te maken met assertiviteit. Hierbij worden gedachten, gevoelens en meningen op een eerlijke en doordachte manier geuit zonder dat de ander hier last van heeft. Wanneer je teveel rekening houdt met wat andere mensen vinden of hoe andere mensen zich voelen wordt dit ook wel sub assertief genoemd. De gevolgen hiervan is dat je je hierbij te kort doet. Als leidinggevende of eigenaar van een bedrijf kan je hiermee jezelf, maar ook je bedrijf tekort doen. Juist wanneer je teveel aan het bedrijf zelf denkt of aan jezelf en bijvoorbeeld de medewerker niet mag om zijn of haar persoonlijkheid ondanks dat hij of zij goed werk levert, is dit een agressieve manier van assertiviteit. Bij een slecht nieuws gesprek komen een hoop emoties kijken, vooral wanneer je werknemer het er niet mee eens is dat hij of zij slecht nieuws ontvangt. Het kan zomaar zijn dat deze niet goed functioneert en daarom een extra zetje nodig heeft of dat dit tot ontslag leidt. Zorg ervoor dat je rustig blijft en dat je begrip toont voor de werknemer, maar doe jezelf ook niet te kort, dit gaat ten koste van jezelf of je bedrijf.