Hoe werkt om conversie optimalisatie?

Als we het over e-commerce hebben is de term conversie een belangrijk sleutel tot succes. Tenminste, als je een hoge conversie hebt. Conversie geeft de omzet van bezoekers aan naar kopende klanten. Optimaliseren wil zeggen dat je er voor gaat zorgen dat meer bezoekers naar de website lokt door bepaalde verbeteringen door te voeren.

Om te weten hoe het met je website gesteld is qua conversie zul je naar de statistieken moeten kijken. Je zult moeten weten hoeveel bezoekers je hebt en hoeveel van deze bezoekers uiteindelijk een aankoop doen. Als je daar door berekeningen achter bent gekomen kun je bepalen wat je conversie is. Vervolgens moet je een plan maken om er voor te zorgen dat je conversie wordt geoptimaliseerd.

Meestal zul je bepaalde aanpassingen aan je website moeten doen. Het zijn soms kleine dingen die er voor kunnen zorgen dat je meer kopende bezoekers zult krijgen. Soms is het nodig om slechts de bestelknop een andere kleur te geven. Dit lijkt een kleine aanpassing, maar kan soms vele tientallen bestellingen extra per maand opleveren. Conversie optimalisatie is een niet te onderschatten factor en dit moet je zeker serieus nemen wanneer je een webshop hebt.