Het is erg moeilijk om met een groot voertuig achteruit te rijden. Want grote voertuigen hebben een grotere dode hoek. De dode hoek van deze voertuigen zorgen ervoor dat de chauffeur niet goed kan zien wat er achter het voertuig afspeelt. Achteruitrijden met een groter voertuig is dan ook gevaarlijker dan als je achteruit wilt rijden met een kleine auto. Om het slechte zicht is het al langere tijd voor vrachtautochauffeurs verplicht om een achteruitrij camera te hebben. Een achteruitrij camera zorgt ervoor dat je in de dode hoek van het voertuig kan kijken, waardoor het voor de omgeving van het voertuig iets veiliger wordt. Veel ongelukken die met vrachtauto’s gebeurden hadden ook met de dode hoek te maken. Deze regel is er dus niet voor niets. Vrachtauto’s in Nederland hebben daarom een standaard achteruitrij camera.
Toch is er niet in ieder voertuig een achteruitrij camera. Kleinere auto’s hebben doorgaans geen achteruitrij camera. Tijdens het achteruitrijden van de kleinere auto’s hebben deze daarom een grotere kans om ergens tegenaan te rijden, want de achteruitrij camera is eigenlijk een soort extra check tijden het achteruit rijden. Zo hebben kleinere auto’s minder blikschade als ze een achteruitrij camera hebben. Door het hebben van een achteruitrij camera kan een bestuurder dus blikschade voorkomen.
De reden waarom mensen geen achteruitrij camera kopen is omdat achteruitrij cameras erg duur zijn. Een achteruitrijcamera kopen kost al snel tweehonderd tot driehonderd euro. Er zijn weinig mensen die zoveel geld voor een camera over hebben, die er voornamelijk voor de veiligheid is. Blikschade is wel duurder dan een achteruitrij camera, maar niet iedereen rijdt blikschade. Het concept achteruitrij camera is daarom niet zo goed. Zeker als je een caravan hebt is een achteruitrijcamera duur, want voor een caravan heb je een draadloze achteruitrij camera nodig en deze zijn een stuk duurder dan bekabelde achteruitrij cameras.