Het is voor bestuurders van een groot voertuig soms lastig om achteruit te rijden, omdat grote voertuigen bijna altijd een grote dode hoek hebben waardoor het voor de bestuurder veel moeilijker wordt om te zien of er veilig achteruit kan worden gereden. De kans op ongevallen is bij voertuigen met een grote dode hoek dan ook veel hoger dan bij voertuigen met een kleine dode hoek. Door de grote dode hoek kan maar een deel van de omgeving worden gezien waardoor het voor de bestuurder nooit zeker is of er mensen achter het voertuig zijn.
Als je een achteruitrijcamera gebruikt kan je schade en ongevallen tijdens het achteruitrijden voorkomen. Een bestuurder kan zekerder achteruitrijden met een achteruitrijcamera omdat hij daarmee het grootste deel van de dode hoek kan zien. Een dergelijke camera is daarom erg nuttig voor bestuurders.
Achteruitrijcamera’s zijn niet alleen voor grote voertuigen geschikt maar zijn geschikt voor alle voertuigen, omdat alle voertuigen weleens wat in hun dode hoek hebben. De reden waarom niet alle voertuigen met een achteruitrijcamera zijn uitgerust is omdat achteruitrijcamera’s duur zijn. Toch is schade aan je auto duurder dan een achteruitrijcamera. Een achteruitrijcamera is daarom zeker geen weggegooid geld. Desondanks zijn er niet veel mensen die een achteruitrijcamera willen omdat de goedkoopste camera ergens tussen de tweehonderd en de driehonderd euro kost en de duurste meer dan vijfhonderd euro.
Naast de prijs is er maar een nadeel met de achteruitrijcamera. Het is namelijk niet mogelijk om camera’s en monitors van verschillende merken op elkaar te laten aansluiten. Dat komt omdat elk merk haar eigen standaarden heeft voor de voeding van de camera. Zo kunnen een camos achteruitrijcamera en een orlaco achteruitrijcamera niet worden aangesloten op een beeldscherm van waeco. Alleen van Zwitserland heeft oplossingen om camera’s en monitors van andere merken te laten aansluiten bij hun producten.