Wat doet een sloperij precies bij het verwerken van een sloopauto?

Bij het slopen van een auto komt nogal wat kijken. Voordat een auto voor de laatste keer bij het RDW is afgemeld (ORAF melding) is er al veel gebeurd. Zo begint men bij een sloperij eerst met het droogleggen van het autowrak. Dat is een zorgvuldig karwei, want je begrijpt wel dat het foutief verwijderen van de vloeistoffen slecht is voor het milieu. Om dit te voorkomen wordt de sloopauto in een ruimte drooggelegd met specialistisch materiaal. Ook is de grond vloeistofdicht, zodat er geen vloeistoffen in de grond terecht komen. Dit zou alsnog milieuverontreinigend zijn.

De vloeistof wordt opgeslagen in grote tanks. Deze tanks hebben vandaag de dag allemaal een signaleringssysteem. Op deze manier wordt het niveau in de tank in de gaten houden. Wanneer een tank bijna vol is, geeft de tank een signaal af. Op deze manier weten de medewerkers van de sloperij dat de tank bijna vol is en dat deze moet worden leeggehaald door een specialistisch bedrijf. Een tank leeghalen is zal in de toekomst nog sneller en beter gaan. In nieuwe systemen wordt namelijk een gps systeem geplaatst. Dit systeem neemt zelf contact op met de transporteur. Zo weet de transporteur dat de tank moet worden geleegd.

Naar het droogleggen van de auto worden de auto’s op een vierkolomsbrug geplaatst. Medewerkers van de autosloperij verwerken het voertuig vervolgens verder. De oude wrakken herbergen meestal niet veel bruikbare materialen, maar wanneer er wel bruikbare materialen zijn te vinden, worden deze opgeslagen en eventueel later verkocht.